Alkalmazottak küldése ausztriai munkavállalásra

Az EU-ban vagy egy másik szerződő államban folytatott üzleti tevékenység lehetősége nem mentesíti vállalkozóinkat az adott országban érvényes kötelezettségek alól. Ez Ausztriára is ugyanígy vonatkozik.

Ha egy szlovák cég alkalmazottait tervezi munkavállalásra Ausztriába küldeni, szüksége lesz az alkalmazottak európai igazolására arról, hogy Szlovákiában érvényes szociális biztosítással rendelkeznek (PD A1), a biztosítottak, az egészségügyi biztosító által kiadott európai kártyákra valamint az Osztrák Központi Koordinációs Irodában (ZKO) való nyilvántartásba vételre.

Ha az alkalmazottai Ausztriában olyan tevékenységet fognak végezni, amely az osztrák jog szerint iparszerű vállalkozás, akár kisipari vagy függő, akkor szüksége lesz annak igazolására is, hogy a szlovák vállalkozási tevékenység jogosult arra, hogy azt Ausztriában végezze. Ez ugyanúgy vonatkozik a vállalkozókra, mint az üzleti társaságokra (kft-k esetleg részvénytársaságok).

Szociális biztosítás Szlovákiában – a kiküldő intézmény

Az EU alapelve, hogy az EU tagállamainak polgárai csak egy országban legyenek biztosítva, és ott ahol a munkájukat végzik. Mivel az EU kétségtelenül legfőbb előnyei közé tartozik a szolgáltatások és a munkavégzés nyújtásának lehetősége más EU tagállamokban, az említett alapelvek szigorú betartása úgy a munkavállalók, mint a vállalatok számára rendkívül igényes lenne.

Az Ausztriában dolgozó szlovák vállalkozás alkalmazottjainak Ausztriában szociális járulékot kellene fizetniük. A kiküldő intézetnek köszönhetően korlátozott idejű kiküldetés esetében erre nincs szükség.

Tehát van kivétel az alól a szabály alól, amely az Európai Parlament és a Tanács 883/2004 sz. rendeletében van határozva, az ún. Intézményi kiküldetés, amelyen keresztül a munkavállaló szociális biztosítása a Szlovák Köztársaság területén lehet biztosítva, annak ellenére, hogy egy másik EU-ország területén dolgozik, beleértve Svájcot, Norvégiát, Liechtensteint és Izlandot is.

A munkáltatókat kiküldő munkaadók ezt az intézményt akkor használhatják ki, ha a külföldi munkavégzés várható időtartama nem haladja meg a 24 hónapot. Ugyanakkor a munkáltatónak a kiküldetés megvalósításához egyéb feltételeknek is eleget kell tennie, amelyek részleteiről a Szociális Biztosító fiókjaiban kaphat magyarázatot.

A kiküldetés kihasználása nem automatikusan történik, ahhoz a Szociális Biztosító illetékes munkahelyén kérelmet kell benyújtani. A kérvényt az alkalmazottak nevében mindig a munkaadó nyújtja be.

A kérvény formanyomtatványa a Szociális Biztosító honlapján (kérvény) vagy a Szociális Biztosító munkahelyein érhető el.

Abban az esetben, ha a munkáltató eleget tesz a kiküldő intézmény alkalmazási feltételeinek, a Szociális Biztosító kiadja a PD A1 formanyomtatványt, amely igazolja, hogy a munkavállaló továbbra is a Szlovák Köztársaság jogszabályainak hatálya alá tartozik, és Szlovák Köztársaság területén befizetik érte a levonásokat, annak ellenére, hogy a tevékenységét külföldön végzi.